Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Experiment

Publicerad 2013-05-31 13:51:20 i Vardag,

Idag har jag varit ute i solen i ca 20 min för att se vilken reaktion det gav. På huden alltså, inte från omgivningen. Tyvärr fick jag utslag, men jag hade ändå förväntat mig en värre reaktion. Jag hade på mig långbyxor och en t-shirt, så jag hade förväntat mig kraftig reaktion på armarna, i hårbotten, på halsen och givetvis i ansiktet.
 
Kraftigast reaktion fick jag på armarna, nästan ingen reaktion alls i hårbotten, ingen reaktion på halsen och mildare utslag än väntat i ansiktet. Dessutom fick jag bara utslag i halva ansiktet eftersom solen kom från den vinkeln. Reaktionen på armarna började komma i armvecken redan efter 5 minuter, det är tydligen där jag är känsligast. Kanske inte så konstigt eftersom huden är så tunn där. Som ni kan se på bilderna blev jag väldigt knottrig på armarna och framför allt på den högra armen där jag fick en stor kvaddel, vilket jag inte brukar få i vanligt solljus.
 
 

Kommentarer

Postat av: mia

Publicerad 2013-06-01 22:22:19

Jag utsätter mig för sol tidigt, men använder solskydd när jag ska vara ute en längre stund. I början försöker jag aldrig sitta i solen, utan röra på mig. Tycker att detta gör att jag får en viss tolerans. Måste dock äta antihistamin för att slippa den värsta klådan Det bästa antihistaminet tål jag dock inte längre, så jag känner mig lite oroligt för hur det ska utvecklas. Jag använder max 25 i solskyddsfaktor, då jag upplever att jag måste få lite färg för att eksemet ska lugna sig under sommaren. När jag har haft solskydd 30 så hareksemet inte blivit bättre. Dvs inte minskat alls. Hur tänker du för att öka toleransen?

Svar: Vad skönt att det funkar att härda huden lite! Vilket antihistamin är det som du inte tål längre? Jag har försökt härda mig via solarier sjukhuset tidigare, men tyvärr funkar inte det för mig. Jag tror därför inte att det går att öka min tolerans genom ljusexponering, men kanske med någon medicin. Jag fortsätter att hoppas iaf.
Anja

Postat av: mia

Publicerad 2013-06-06 12:58:18

Kestine. Eftersom jag även får andningspåverkan, så måste jag hitta något bra alternativ. Ska bli spännande att höra hur din nya medicinkombination fungerar :) Och ja jag håller med dig, man står ensam. Fungerar inte det doktorn föreslår, så får man skylla sig själv:( Känslor går upp och ned, och om det inte var för mina underbara barn så skulle jag nog inte bita ihop.

Svar: Men fy vad otäckt med andningsbesvär, det låter ju verkligen inte bra! Jag är orolig för hur det blir när jag skaffar barn, men förhoppningsvis kan det stärka mig istället eller kanske påverka balansen i kroppen så att solurtikarian försvinner. Det är tur att jag har fått kontakt med fina människor som kan peppa mig iaf. :)
Anja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela