Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Tack för att jag bor i Sverige!

Publicerad 2012-03-27 18:06:25 i Behandling,

Idag läste jag ett inlägg på forumet för ljuskänsliga. Det var skrivet av en kvinna som bodde i USA och som har solurtikaria, precis som jag. Hennes läkare hade föreslagit i stort sett samma behandling som den jag får, det vill säga ljusbehandling 3-4 gånger per vecka. För detta skulle hon betala $100 dollar per behandlingstillfälle, helt sjukt! Hon skrev i forumet att hon var student och givetvis inte hade råd med det så nu övervägde hon istället att börja sola i ett vanligt solarium och försöka med en egen sorts ljusbehandling. Det var många som reagerade på detta och avrådde henne starkt från att testa, då du inte kan reglera styrkan på samma sätt som du kan i ett "behandlingssolarium".

Jag tycker verkligen synd om henne. Även om det är en dålig idé att ljusbehandla sig själv i ett solarium (hon skulle kunna få en anafylaktisk chock om det blir riktigt illa), så förstår jag ändå hennes desperation. I detta läge är jag så otroligt glad att jag bor i Sverige och att vi har högkostnadsskyddet som gör att jag numera inte behöver betala för min ljusbehandling. Innan jag kom upp i summan för högkostnadsskyddet kostade det dessutom bara 100 kr per behandling, vilket helt klart var hanterbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela