Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Överlevnadstips!

Publicerad 2012-03-15 23:21:25 i Vardag,

Efter praktiken idag åkte jag in till Kalmar för att träffa AF och diskutera vårt examensarbete. Trots väldigt många sidospår tror jag faktiskt att vi kom lite närmare vårt mål och har lyckats specificera något sådär vad vi ska skriva om. Känns väldigt skönt! Tyvärr lär det bli väldigt tight med tid innan första utkast-inlämningen, men det får vi väl lösa på något sätt. Efter nästa vecka har vi ju trots allt inte något föreläsning på tio (!) veckor så att jobba med skolarbete nästa helg känns inte så jobbigt...

Ett av våra sidospår handlade om saker som alltid är bra att ha i bakhuvudet. Jag, AF och EO (som troget satt bredvid oss när vi diskuterade och kom med konstruktiva inlägg) kom fram till sex punkter:

- Om du ska rädda någon som håller på att drunkna, men personen i fråga försöker hålla sig upp genom att trycka ner dig - simma neråt! Personen kommer att släppa greppet om dig och du kan simma bort en bit för att samla kraft och eventuellt försöka igen.
- Om du voltar med bilen och landar upp och ner - sätt alltid ner fötterna i taket innan du lossar säkerhetsbältet! Annars finns det en risk att du faller ner på nacken och skadar dig betydligt värre än du redan är.
- Om du kör bil och med säkerhet vet att du kommer att krocka (om det absolut inte finns något sätt att undvika krocken) - släpp tumgreppet om ratten, dvs lägg tummarna utanför rattens innercirkel! Om du krockar och håller tummarna runt ratten finns en risk att du bryter flera ben i handen, ajaj! Undvik även att hålla armarna helt raka då även detta kan leda till att du bryter massa ben i armarna, inte bra!
- Om du får sladd på bilen - sluta bromsa, börja koppla! På så sätt kan du fortfarande styra däcken eftersom de fortfarande rullar.
- Om du dyker och blir förvirrad av vad som är upp och ner - titta på vilket håll bubblorna går åt!
- Om du hamnar i en lavin och inte vet vad som är upp och ner - spotta och se vilket håll spottet rinner åt! Gräv åt motsatt håll...

Fler bra överlevnadstips mottages tacksamt!


Vill avsluta med att gratulera min kära bror som fyller 30 år idag! Som jag skrev till honom tidigare, i min hjärna har han alltid varit myyyyycket äldre än mig. Det är först nu som min hjärna har insett att det faktiskt bara skiljer fyra år mellan oss. Enligt min hjärnas tidigare ekvationer fyller han typ 37 år idag. Tur att det inte är den som avgör...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela