Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Mina behandlingstider so far

Publicerad 2012-03-05 20:37:07 i Behandling,

Idag var jag inne på ljusbehandling igen. På vägen in kände jag mig lite snurrig och när jag väl kom fram kände jag mig lite svimmig och illamående. Till och med sköterskan sa att jag risig ut, så tydligen var det inte bara i mitt huvud. Vägen hem gick bra (var dock lite orolig över att köra själv), men när jag väl kom hem ringde jag vårcentralen här i Borgholm och fick till slut en tid på förmiddagen. Varför jag skriver "till slut" är för att det tydligen är konstigt att som patient vilja träffa en läkare när man har mått illa i över en vecka. "Ge det en dag till" verkar vara ett standardsvar, men skam den som ger sig.

Nåväl, efter att läkaren tagit diverse vätskeprov och gjort fysiska tester kunde han inte hitta något större fel, men skulle återkomma när han fick svar på de prover som behövde skickas iväg för att undersökas. Han tipsade mig dock om att lägga om kosten i några dagar för att få magen att lugna ner sig något, så ordinationen blev att äta vad som helst utom kryddor, stekt kött och mjölkprodukter. Det vill säga allt som jag äter i dagsläget. Läkaren var väldigt trevlig dock så jag får väl lita på hans danska omdöme för den här gången. Om någon har något mattips som involverar vad som helst utom fisk, stekt kött, svamp, mjökprodukter (inte laktosfria mjölkprodukter heller tydligen) eller kryddor - let me know! Känns som att maten kommer att bli galet färglös. Förresten, varför får jag alltid danska läkare? Luktar jag pölse eller något?

Efter lunch hakade jag på F tillbaka till hans jobb, tillika min praktikplats, för att spendera eftermiddagen med att faktiskt göra något. Skönt att få en mjukstart på praktiken igen!

För att återgå till titeln på bloggen så kommer här en liten lista över hur lång tid jag har varit inne i solariet under mina behandlingar hittills:
18 jan - 15 s
20 jan - 10 s
23 jan - 10 s
25 jan - 15 s
27 jan - 17 s
30 jan - 17 s
1 feb - 20 s
3 feb - 20 s
6 feb - 23 s
8 feb - 23 s
10 feb - 26 s
13 feb - 26 s
15 feb - 30 s
17 feb - 30 s
20 feb - 33 s
22 feb - 33 s
24 feb - 33 s
1 mars - 33 s
5 mars - 35 s

Yes, idag var jag alltså inne i solariet i 35 s! K hoppas att vi kommer förbi någon sorts spärr snart och det hoppas jag också. Förhoppningsvis kan vi även hålla på länge med ljusbehandlingen. Jag är rädd för att de kommer att vilja sluta med behandlingen om jag kommer upp i ett par minuter i solariet, men jag vill fortsätta tills jag kan klara mig utomhus läääääänge. Jag läste någonstans att 20 minuter i ett solarium motsvarar ungefär 4 timmar i solljus. Med andra ord är solarieljus 12 gånger starkare än solljus. Jag har ingen säker källa på det, men det låter ganska vettigt så ha det i åtanke om du vill räkna på solarieljus/solljus någon gång! Här är en även en fin illustration av hur UV-strålning funkar i verkligheten som jag har lånat av den finska Strålsäkerhetscentralen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela