Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Helgen inledd

Publicerad 2012-03-10 14:50:36 i Reflektioner,

Så, nu är helgen inledd! Iofs kanske den inleddes redan igår kväll efter jobbet, men jag somnade innan kl 23 så det räknas inte.

Gårdagen spenderades till största delen på praktikplatsen, men gjorde ett besök på hudmottagningen där jag spenderade 45 s i solariet! Tyvärr fick jag lite klåda efteråt, så vi lär stå kvar på den tiden nästa gång också. Jag fotograferade även solarietanken, eftersom jag tänkte att det skulle kunna vara kul att lägga upp en bild här på bloggen, men det fick jag tydligen inte. Publicera den här alltså. Det var till och med ett undantag att jag fick fotografera den överhuvudtaget eftersom det råder fotoförbud innanför sjukhusets väggar pga sekretess. Mycket märkligt. Jag förstår om man inte får fotografera personer, men utrustningen som finns på sjukhuset finns väl ändå dokumenterad i typ offentliga upphandlingar kring inköp? Eller har jag helt fel? Återigen, mycket märkligt. Jag fick iaf ta ett kort som jag kan visa mina vänner, så ni får helt enkelt fråga mig så får jag visa kortet när vi ses!

Sen jag började blogga nu igen har jag börjat läsa flera andra bloggar och jag har varit inne en del på min vän Alex blogg. Hon driver en modeblogg och är väldigt duktig! Till och med såpass duktig att hon får vara med på modesatsningen som blogg.se genomfört. Idag var det även en kort intervju med henne i lokaltidningen Barometern. Jag blir så stolt!

När jag läser hennes blogg blir jag även lite sorgsen. Jag börjar reflektera över mitt eget modeintresse och hur det liksom försvann gradvis när solurtikarian kom. Jag kan verkligen sakna att vara brun, att kunna ha ballerinaskor och kunna matcha tunna sommarplagg istället för att alltid gå runt påpälsad för att undvika solen. I och med att jag känner mig så begränsad på grund av solen har jag stängt av mitt modeintresse, som en sorts försvarsmekanism. Nuförtiden drar jag mig verkligen för att gå på stan och kolla kläder. Jag kan bli så fruktansvärd nedstämd av att gå in i en klädbutik på våren/sommaren eftersom det bara påminner mig om alla plagg jag inte kan använda och alla saker jag inte kan göra. Förut matchade jag allt och hade mycket färg i mina kläder. Nu går alla mina kläder i mörka toner. Grått, mörkblått, svart, mörklila. Även på sommaren. Det här upptäckte jag för inte alls länge sen och jag hade inte ens märkt övergången själv.

Igår hade Alex ett jättefint inlägg om ballerinaskor. Jag brukade ha hur många ballerinskor som helst. Fan vad jag saknar ballerinaskor.

Kommentarer

Postat av: ALEXANDRA

Publicerad 2012-03-10 23:22:45

Älskade och fina vän! För det första tack för dina fina ord, för det andra vad kul att du har börjat blogga igen. Tror att detta kan vara både nyttigt och lärorikt, både för dig och för andra i liknande situation! För det tredje, självklart ska jag göra ett inlägg till dig. "Tyvärr" har jag ett par önskeinlägg att göra innan men ska försöka göra ett så fort jag hinner!



Kärlek i massor <3

Postat av: Anja

Publicerad 2012-03-11 21:47:44

Åh, vad kul! Ser fram emot att se dina tips! :)



Puss och kärlek!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela