Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

"Kan det gå över?"

Publicerad 2012-04-11 10:48:36 i Reflektioner,

Ibland när jag berättar för människor att jag har solurtikaria får jag frågan "kan det gå över?" Sanningsenligt brukar jag svara "ja, det kan det" och genast kan jag se hur personen som precis ställt frågan får en lättad uppsyn och sedan säger "men det är ju bra".

För "men det är ju bra"-människorna är det bra för då är det inte lika obekvämt för dem längre. Det är inte ett lika stort problem för det kan ju faktiskt gå över. Herregud, det är ju ingen kronisk livshotande sjukdom. Den kan ju gå över. Och den är inte livshotande.

Ja. Det är ju bra. Det är ju jättebra och det hade varit jätteskönt om det hade gått över. Om det jag berättade var något som hade hänt för länge sen, men att jag nu var frisk igen. Men det är tyvärr inte så. Jag har fortfarande solallergi. Och tanken på att "det kan gå över" är faktiskt ingen större tröst när utslagen bryter ut.

Givetvis hoppas även jag på att det ska försvinna för gott, annars vore jag ju tokig. Men jag kan inte lägga allt mitt hopp på att det ska försvinna och låtsas att allt är bra. För allt är inte bra. Just här och nu har det inte gått över. Så sluta bli så jävla lättad och trösta dig själv med att "det kan gå över" så ska jag sluta bli bitter och trösta mig själv med att "det kan drabba dig också".

Kommentarer

Postat av: Tobias

Publicerad 2012-04-11 14:48:58

Hejsan.

Jag fick sol allergi för 1 år sedan ungefär. hitta din blogg i en google sökning..

Lite kul och hitta någon som lider av samma skit.

Dock det här med ljusbehandlingar visste jag inte att man kunde få äns !?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela