Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Hur ljusbehandling går till

Publicerad 2012-04-13 20:34:21 i Behandling,

Efter att ha tjatat ett tag om hur det går med min ljusbehandling kanske jag ska förklara hur den går till. Jag är som sagt ingen expert, men ska försöka förklara så gott det går.

Först och främst gjordes ett test på mig för att se hur mycket ljus jag tål och vad min hud reagerar på. Detta gjordes genom att belysa punkter, ungefär lika stora som 5-kronorsmynt, på min rygg under olika lång tid. Det var typ 6 punkter har jag för mig. Därefter kunde sjuksköterskan som utförde testet se hur snabbt och hur mycket huden reagerade beroende på hur lång tid huden hade belysts. I detta test belystes huden med både UVA- och UVB-ljus för att se vilket typ av ljus jag reagerar på. Resultatet av testet visade att jag är extremt känslig mot UVA-ljus, men inte mot UVB-ljus. Sjuksköterskan som utförde testet sa till och med att han aldrig hade sett en så kraftig reaktion förut och ropade in flera andra sköterskor för att visa hur det såg ut...

Så gick alltså själv testet till. Resultatet blev därmed utgångspunkten inför ljusbehandlingen.

Ljusbehandlingen går ut på att försöka härda huden så att den inte reagerar (lika snabbt/mycket) på UVA-ljus. Detta görs genom att jag går in i ett stående solarium typ. Bilden nedan är inte samma solarium som jag använder, men det ser i stort sett likadant ut. Jag får tyvärr inte ta bilder inne på sjukhuset, det är därför jag inte kan lägga upp en bild på det solarium som jag brukar använda.



Det solarium som jag använder innehåller bara UVA-ljus, precis som vanliga solarium. Det finns dock solarium med både UVA- och UVB-ljus i, som används av exempelvis personer med psoriasis. Tydligen är jag den enda personen på sjukhuset som använder "mitt" solarium för tillfället, det känns nästan lite lyxigt!

Vi försöker ständigt öka tiden inne i solariumet för att huden ska "tröttas ut" mer och mer för varje gång. Som jag förstår det funkar det på liknande sett som när huden vänjer sig vid solen på sommaren i vanliga fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela