Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Gabi

Publicerad 2012-04-27 22:23:59 i Reflektioner,

Blir så glad när jag hör att det äntligen går bra för Gabi, Susannes dotter. Hon är bara 10 år och har fått solurtikaria, precis som jag. Kan inte tänka mig hur det är att vara så ung och inte kunna vara ute i solen. Hon har dock börjat med den behandlingen som jag vill testa och hon märker redan att det har gett resultat efter bara två dagar, helt fantastiskt!

Ibland får jag höra att det måste vara jobbigare att ha fått solurtikaria i vuxen ålder än om jag hade haft det hela livet. Men jag tror inte det. Jag har ju i alla fall haft min period när jag var barn och inte behövde bekryma mig om solen. I dagsläget gör det mig inte så mycket, det går alltid att anpassa sig, plus att i vuxen ålder har man inte lika mycket utflykter och utomhusaktiviteter som man har när man är barn. Inte enligt min erfarenhet i alla fall.

Sen måste jag säga att jag är ganska glad över att jag fick det vid "rätt" tidpunkt. När jag fick min solurtikaria var jag redan deprimerad och reagerade inte speciellt mycket på någonting. Livet var ganska mycket av ett vakuum där inget gjorde varken till eller från. Så när jag fick min solurtikaria blev jag givetvis ledsen, men det kunde ha varit värre. I takt med att jag blivit frisk från depressionen har även solurtikarian sjunkit in och jag har hunnit bearbeta den. Om jag hade varit frisk och glad när jag fick solurtikarian är det möjligt att det hade blivit en rejäl käftsmäll som hade tagit mycket hårdare på mitt psyke. Tur i oturen!

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-04-29 15:50:07

Ååååh! Vad jag är glad att jag fann dig! =)

Det är nu 5 år sedan jag drabbades av SU och har hitintills känt mig så ensam...

Känner så väl igen mig i dina berättelser i bloggen. Har så mycket jag skulle vilja fråga dig.



Kram Johanna

Postat av: Mia

Publicerad 2013-05-06 06:44:15

Jag var också deprimerad när min solallergi bröt ut. Hade självmordstankar. Undrar om det kan vara en utlösande faktor...... Jag har också blivit starkare efter. Gick dock i terapi i ett år. Tack vare allergin så sökte jag terapi, och det skulle jag inte vilja vara utan, men det känns som att nu har jag lärt mig så mycket, låt mig då slippa solallergi. Få en ny chans att uppskatta livet till 100%eller ännu mer...

Svar: Vad skönt att höra att du mår bättre nu! Jag gick i terapi i nästan fem år och ångrar inte det för en sekund, även om det var jobbigt emellanåt. Och jag är helt med på vad du menar. Nu när man mår bättre kan man ju faktiskt njuta av saker som man inte kunde njuta av förut, även om man hade de fysiska förutsättningarna då som man inte har idag. Det är de små sakerna i livet som jag saknar mest. Typ att gå barfota i gräset eller ett par fina ballerinaskor...
Anja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela