Den moderna stödgruppen
För ett par år sen läste jag en superintressant bok som heter Pillret av Ingrid Carlberg. Den handlar om hur läkemedelsindustrin tar fram nya mediciner och hur dessa sen patenteras och marknadsförs till olika patientgrupper. I en del av boken beskrivs även hur läkemedelsföretagen skapar stödgrupper för olika sjukdomar, stödgrupper som i sin tur ökar medvetenheten kring sjukdomen och gör att fler personer kan få en diagnos och köpa medicinen. Allt för att öka försäljningen av läkemedlen. Det är lite svårt att förklara hela sammanhanget, men det jag ville komma till är att jag tror att den utvecklingen har förändrats på vissa sätt.
Med moderna sociala medier uppstår stödgrupper spontant av patienterna själva och styrs inte längre av bakomliggande företag med en önskan om profit. Jag tror att detta ökar tilliten för stödgrupperna och gör att patienterna på många sätt kan komma närmre varandra än man gjorde tidigare. Samtidigt träffas kanske inte dessa stödgrupper personligen, vilket tidigare patienter gjorde. Och givetvis kan det ju variera från sjukdom till sjukdom. Bland vissa sjukdomar som är väldigt allvarliga och vanliga (exempelvis cancer) lär det fortfarande finnas stödgrupper som skapats av läkemedelsföretagen.
Jag vet inte vart jag ville komma med allt detta, men jag tycker att det är intressant att se hur nya medier kan sammankoppla människor och ersätta mötesformer som tidigare var tvungna att arrangeras av en tredje part.