Sol i sinne

Att leva med solurtikaria.

Kommentarer

Postat av: Marlene

Publicerad 2013-04-30 18:20:02

Jag känner igen det där :)eller kanske :( Själv har jag PMLE av värsta sort, är född med det och har egentligen aldrig kunnat leva "normalt". Vilka symtom får du? Kan du leva, plugga och jobba som vanligt?

Svar: Hej Marlene och välkommen till bloggen! :) De enda symtom jag får är nässelutslagen, dvs upphöjda utslag som kliar och är röda. Om jag har fått en kraftig rekation blir jag oftast väldigt matt efteråt, men på så sätt känner jag mig ändå förskonad med tanke på att det kunde ha varit så mycket värre. Jag kan till stor utsträckning köra på som jag gjorde innan jag fick SU, men givetvis måste jag ständigt gå med långärmat eller i skuggan samt undvika solljus genom fönster till viss del. Men som sagt, det kunde ha varit så mycket värre!
Anja

Postat av: Mia

Publicerad 2013-05-05 19:50:36

Hej! Är så glad att jag ser att det finns fler i min situation. Har levt med mina besvär i 7 år. Tycker att mina besvär möjligtvis har lindrats något sista åren men har fortfarande besvär. Gruvar inför vår och sommar varje år. Äter antihistaminer som lindrar något, men upplever starka biverkningar av dessa så jag kan inte äta den dos som jag skulle behöva. Bor för långt borta från sjukhus för att få prova ljusterapi. Tack Anja för att du delar med dig av dina erfarenheter. Underbart att inte känna sig ensam längre. Kram

Svar: Hej Mia och välkommen till bloggen! :)Jag är glad att jag inte känner av några större biverkningar av antihistmainer, men samtidigt är jag osäker på hur stor nytta de gör egentligen. Jag har fortfarande inte börjat med någon dos eftersom jag hittills mest hållit mig inomhus (och tentapluggat).
Var bor du? När jag var på ljusbehandling i Kalmar fick jag förslag på att ta hem ett solarium och göra ljusbehandlingen hemma, med regelbunden kontakt med sjuksköterskan. Har du kollat om det går att lösa det på det sättet för dig? Stor kramar!
Anja

Postat av: Mia

Publicerad 2013-05-06 21:09:57

Tack för tipset =) Jag bor några mil utanför Umeå.

Svar: Okej, då är jag med! Men som sagt, kolla med din hudlääkare så kanske det går att lösa på ett smidigt sätt. :)
Anja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anja

Denna blogg använde jag som verktyg för att få ut mina tankar och känslor kring solurtikaria som jag drabbades av hösten 2008. Jag ville även använda bloggen för att skapa kontakter med andra personer som befann sig i liknande situationer, samt underhålla nära och kära om vad som hände i mitt liv. Nu är jag frisk och bloggen är därför avslutad, men jag låter den ligga kvar så att personer med samma diagnos eller med ett allmänt intresse kring solurtikaria kan gå in och läsa om min resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela